안녕하세요, 원불교 베트남 호치민교당입니다.
우리 원불교 베트남 호치민교당에서는 매달 한 교도님씩 돌아가면서 원불교 수행담을 공유하고 있습니다.
이번 포스트에서는 Pham Chuan Vy(범준비) 교도님의 수행 관련 강연 자료를 공유합니다.
안녕하세요. 제 이름은 팜준비(Pham Chuan Vy)이고 법명은 ‘준비’입니다.
아마도 여러분 모두는 제가 원불교에 오게 된 과정에 대해 이미 알고 있을 것입니다. 그러나 제가 베트남 사람이고 한국어도 할 수 없는데도 왜 이 종교를 믿는지 궁금해하는 몇몇 새로운 분들을 위해 제 이야기를 다시 말씀드리겠습니다.
1. 나는 누구이며, 어떤 종교를 믿고 있었는가?
우리 가족의 종교는 "Dao Luong"입니다. 여기서 "Dao"는 종교를 의미하고 "Luong"은 가톨릭이나 어떤 종교도 따르지 않는 사람들의 집단, 즉 조상 숭배를 의미합니다.
베트남 조상숭배란 무엇인가?
“물을 마실 때에는 그 근원을 기억하라”는 전통은 아이들이 살아서도 부모를 공경하고 죽은 후에도 부모를 기억할 의무가 있다는 것입니다. 따라서 조상 숭배의 실천은 돌아가신 부모, 친척, 조상에 대한 '효(孝)’의 표현입니다. 베트남의 가족 대부분(85%)이 조상숭배를 따르고 있습니다. 베트남 사람들의 조상 숭배 전통은 산 자와 죽은 자의 관계에 대한 개념에서 비롯됩니다. 유교의 "death as birth", "death as existence" (죽음이 끝이 아니고, 조상들이 죽은 후에도 자손들의 삶을 돌봐준다)라는 개념에서 베트남 가정의 조상 숭배 전통이 형성되었습니다.
2. 나는 어떻게 원불교를 접하게 되었는가?
‘기회’ 혹은 ‘운명’이었던 것 같습니다.
제가 에어비앤비(airbnb)를 열었을 때 미스 한(한진경교무님)은 베트남어를 공부하기 위해 베트남 현지인 가족의 집에 홈스테이로 들어왔고 우리 가족의 친구가 되었습니다. 어느 날 나는 미스 한의 종교에 대해 물었고, 미스 한은 한국의 새로운 현대 불교인 원불교라고 말했습니다. 그때는 그것이 ‘한국불교’일 뿐이라고 생각했습니다. 그 후 미스한이 다시 베트남으로 돌아와서 원불교경전을 주며 원불교를 이해하려면 꼭 읽어보라고 했습니다.
저는 문화에 대해 아는 것을 좋아해서 정보의 기본 개념을 얻기 위해 이 책을 열심히 읽었지만, 각 문장 안에 담긴 깊은 의미에는 별로 관심이 없었습니다.
책을 읽은 후 미스 한과 이야기를 나누면서 인과에 대한 믿음, 윤회에 대한 믿음, 법신불을 따르는 원불교가 대승불교 전통의 주류라는 것을 알았고, 어떤 관습은 우리와 거의 비슷하다는 것을 알았습니다.
그 후 저는 미스 한의 새 교당 이사와 법신불 봉안식을 도왔고 필요할 때 도움을 주었습니다. 해외에 체류할 때 외국인들이 겪는 어려움을 이해했기 때문입니다. 가끔 일요일 법회에 참석했지만 여전히 새로운 문화를 배울 생각을 했지, 새로운 종교를 믿는 것에 대해서는 전혀 생각해보지 않았습니다.
시간이 갈수록 매주 일요일 법회에 자주 참석하게 되었고, 어떻게 해야 할지 모를 때마다 원불교의 가르침을 따랐습니다. 이것은 계획하거나 의도한 것이 아니라 운명처럼 자연스럽게 된 것 같습니다.
이상이 제가 원불교를 언제, 어떻게 알게 되었는지에 대한 이야기입니다.
3. 원불교에 대해 내가 아는 것
일원상
새로운 종교를 보면 숭배의 대상이 무엇이며 왜 그것을 선택했는가에 대해 자주 생각합니다. 예전에는 일원상이 원불교의 숭배 대상이고 그 의미가 윤회(불교에서의 윤회)라고 생각했습니다.
매주 경전을 읽고 법회에 참여하면서 일원상의 진리를 알게 되었습니다. 일원상은 존재와 비존재 사이의 끊임없는 변화를 의미하고 고유한 공허함과 완전함을 드러내는 것을 의미하기 때문에 원형으로 묘사됩니다.
저는 일원상은 완벽하고 완전하며, 완전히 공평하고 사심이 없다고 믿습니다. 그리고 우주 만물은 이름은 다르지만 둘이 아니라고 믿습니다. 이것이 모든 중생의 본성임을 믿으며, 생로병사의 이치가 사계절과 같음을 믿으며, 즉 인과의 이치가 음양상승과 같이 번갈아 나타나는 것이라고 믿습니다.
원불교 개요
매주 일요일 법회 때 교법을 자세히 공부하며, 다음의 내용을 이해했습니다. “사은과 사요는 인생의 요도(의사가 환자를 치료하는 약재)이고, 삼학과 팔조는 공부의 요도(환자를 치료하는 의술)이다. 이것들이 교법을 날마다 실천하는 방법이다.”
4. 마음공부 실천은 어떻게 합니까?
일상 수행의 요법대로 해봅니다.
1조 심지는 원래 요란함이 없건마는 경계를 따라 있어지나니, 그 요란함을 없게 하는 것으로써 자성의 정을 세우자.
2조 심지는 원래 어리석음이 없건마는 경계를 따라 있어지나니, 그 어리석음을 없게 하는 것으로써 자성의 혜를 세우자.
3조 심지는 원래 그름이 없건마는 경계를 따라 있어지나니, 그 그름을 없게 하는 것으로써 자성의 계를 세우자.
이 세상은 인과의 법칙에 따라 운영됩니다.
지난 여름, 아들이 집안일에 대해 불평을 할 때 바로 소리를 질렀습니다. 그는 아무 말도 하지 않고 조용히 지냈고, 5일 동안 저에게 메시지도 보내지 않았습니다. 저는 3일 동안 잠을 자지 못했습니다. 일요일 법회 후 법문 말씀대로 해봤습니다.
1조 자성의 정 세우기 - 일단 멈춰라. 즉흥적으로 행동하지 마라. 마음을 진정시켜라.
2조 자성의 혜 세우기 – 아들의 불평에 대해 생각해 봐라. 잘 생각해봐라. 저는 그 불만이 옳은지 그른지를 생각해봤습니다. 그리고 아들이 완전히 틀린 것만은 아니라는 것을 깨달았습니다.
3조 자성의 계 세우기 - 올바른 결정 내린 대로 실행해라. 아들에게 제가 잘못했다고 메시지를 보냈습니다. ‘그와 같이 행동해서 미안해.’ 아들은 “엄마, 고마워요. 아직도 저를 이해해주는 사람이 한 명 있어요” 라고 답했습니다. 저는 정신이 번쩍 들었습니다. 제가 제 행동을 다시 점검하지 않았다면 저는 제 아들을 잃었을지도 모릅니다.
그 이후 저는 항상 무슨 일을 할 때 자성의 정, 혜, 계 세우는 것을 실천하려고 노력합니다. 그것이 힘들기는 하지만 하루하루 노력하려고 합니다.
5조 원망생활을 감사생활로 돌리자.
매일매일 어려운 상황에 직면하지만 항상 긍정적인 관점에서 생각합니다. 코로나 이후 경제 상황이 좋지 않아 친구들 중 일부는 스트레스로 인한 우울증 치료를 받았고, 우리 사업도 이전만큼 좋지 않습니다. 저도 걱정이 되지만 생각을 바꿉니다. 이때가 휴식을 취하며 재충전하고 이전에 시간이 없어서 못했던 일을 할 수 있는 기회라고 생각합니다. 저는 이것이 축복이 잠재적으로 변장한 것이라고 생각하고, 저 자신이 더 많은 에너지를 얻을 기회라고 느낍니다.
8조 가르칠 줄 모르는 사람을 잘 가르치는 사람으로 돌리자.
저는 타자녀 교육을 실천하고 있습니다. 지난주에 구교무님이 1-1=3이라는 논리를 얘기했는데, 참 맞는 말이라고 생각합니다. 저는 매년 친구들과 함께 베트남 고원지대 유아교육을 위해 기부하고 있으며 올해로 7년째입니다. 이것을 하게 되어 기쁩니다.
일원상 수행
- 대와 소, 유와 무의 끊임없는 변화를 믿으며, 우주 만물이 둘이 아님을 믿으며, 생로병사의 원리를 믿습니다. 이제 제 아버지가 100세를 맞이하실 것을 생각하며 자연의 법칙 받아들이는 법을 배우고 있습니다.
- 인과의 법칙은 모든 사람의 삶의 기준이며 저 또한 예외는 아닙니다. 베트남어에도 인과의 법칙에 해당하는 속담이 있습니다. "연습이 완벽함을 만든다"는 미래의 성공을 원한다면 오늘 열심히 일해야 하는 것을 의미합니다. 또 다른 속담 " What goes around comes around "는 ‘지금 네가 행동하는 방식이 미래에 네가 어떤 대우를 받을지에 영향을 준다’는 의미입니다. 저는 종종 그렇게 저 자신을 훈련하고 아이들도 가르칩니다. 선하게 행동하고 열심히 공부하면 너희의 미래가 밝아질 수 있다고요. 마르크스 레닌이 인용한 것처럼 “배우고, 더 배우고, 영원히 배워라.”
5. 존경과 감사를 전하며
물질문명이 발전됨에 따라 사람들은 점점 정신 내면의 평화와 고요를 추구하게 될 것입니다. 원불교의 가르침과 원리는 일상생활과 밀접합니다. 원불교 창시자의 가르침은 제 삶의 지침입니다. 저는 햇빛이나 중력을 믿는 것처럼 원불교 교법을 마음으로 배우고 훈련하려고 노력합니다. 저는 소태산 대종사를 깊이 존경하며, 제가 원불교 신자임을 자랑스럽게 생각합니다.
씨앗을 뿌려주신 농부 한진경 교무님께 감사의 말씀을 전하고 싶습니다. 언어가 다르고 아직 신입교도이기 때문에 저는 원불교에 대해서 잘 모릅니다. 그래서 저는 점점 더 배우려고 합니다. 고맙습니다.
Hello, my name is Chuan Vy and my Buddish name is JunBi.
Here maybe all of you already know about my way coming to Won-Buddhism but I want to tell again my story for some new people who have wonder why I am a Vietnamese and cannot speak any word in Korean language but follow this religion.
1- Who am I?, what religion do I follow?
My family religion is “Đạo Lương”, in which “Dao” means the religion and “Luong” is the group of people that don’t follow Catholic or any religion, called ancestor worship.
What is Vietnamese ancestor worship?
The tradition of “when drinking water, remember its source”, children are obliged to respect their parents in life and to remember them after they die. The practice of ancestor worship is thus an expression of “filial piety” toward deceased parents, relatives and ancestors. Accordingly, almost family in Vietnam follow ancestor worship (85%). The tradition of ancestor worship of Vietnamese people stems from the conception of the relationship between the living and the dead. We have the conception that conception of "death as birth", "death as existence" in Confucianism to form the tradition of ancestor worship in Vietnamese families.
2- How did I come to Won-Buddhism?
A chance or the fate, I think that.
I opened airbnb and Miss Han stayed with my family for studying Vietnamese language easily, then she is our family’ friend. One day, I asked her about her religion, she said Buddhism, which is the new modern Buddhism in Korea, called Won-Buddhism. At that time, I think it’s a Korean Buddhism only. After that, she returned Vietnam again and gave me the book The Scriptures of Won-Buddhism and told me that you should read it to understand about Won-Buddhism.
I would like to know about culture, so I read voraciously this book to get information a basic concept. But I did not care much about the profound meaning each sentence inside.
After reading, I talked to her, I found that Won-Buddhism is mainstream from Mahayana Buddhist traditional such as belief of cause and effect, belief of rebirth, following Dharmakāya Buddha and I found some custom nearly look like ours.
After that, I helped Miss Han in moving for new temple, opening ceremony, help her what I can when she needed, I understood some difficulties with the foreigners when staying in oversea. Sometime, I attended Sunday ceremony, but I still thought learning a new culture, I had no idea about following new religion at all.
Days after days, I often attend every Sunday and I follow Won-Buddhism whenever I don’t know, that is nature as a fate not as a plan. That is the answer how and when.
3- What I know about Won-Buddhism
- Il-won-sang
When I see new religion, I often think of what is the object of worship and why they choose that?
Before I know Il-won-sang is the object of worship of Won-Buddhism and I think the meaning is the cycle of transmigrations (samsara in Buddhism).
After reading and attending every week, I found out the truth of il-won-sang, this concept is depicted in a circular form because it signifies the perpetual transformation between being and non-being, revealing their inherent emptiness and completeness.
And I understand and believe “that Il-wong-sang is the perfect and complete, utterly impartial and selfless, that all things in the universe are nondual despite their different names, that this is the nature of all the sentient beings, that the principle of birth, old age, sickness and death is like four season in the year, and that the principle of cause and effect is like the alternating predominance of yin and yang.”
- The brief of Won Buddhism
Each Sunday we learn dharma in details, all of us understand: The Fourfold Graces and the Four Essentials are the essential Way of human life (the medicine to cure the patient); the Threefold Study and the Eight Articles are the essential Way of practice” (the treatment way that the doctor cure patient). And the way practicing the Dharma daily.
4- How do I practice mind study?
Following the Essential Dharmas of Daily Practice
- In the first article: “The mind ground is originally free from disturbance, but disturbances arise in response to sensory conditions; let us give rise to the absorption(samādhi) of
the self-nature by letting go of those disturbances. This world operates on the principle of cause and effect”
Last summer, when receiving complain from my son about household chores, I shouted out him right away. He didn’t say anything, just quiet and he didn’t message me anymore for 5 days. I couldn’t sleep for 3 nights. After Sunday ceremory, following the lesson
1- The absorption of self-nature- Just stop. Don't act spontaneously – Calm down my mind, think of complain.
2- The wisdom of self-nature - Think about it. Think carefully – I considered that the complain was right or wrong. And I realized he was totally not wrong.
3- Make the right decision – I messaged him I was wrong. I am sorry about doing like that. He replied: “Thank Mom, still one person understand me”. I was awaked, if I hadn't checked again, I might have lost my son.
From that, I always try to practice my mind “absorption of self-nature” to do anything in my life. I think it is hard but I will try day by day.
- In the article 5th: “Let us turn a life of resentment into a life of gratitude”
Everyday, facing many difficult situations, I always think of a more optimistic perspective. After covid time, because economy was down, some of my friends was stressed and had to depression treatment, our business is not as good as before. I am also worry, too. But I change thinking, this is the chance for relax, recharge and do something I never had time to do before. I felt that it was almost potentially a blessing in disguise, and a chance to get more energy myself.
- In the article 8th, I am practicing <educating others’ children>. Last week, Koo Kyomunim talked the logic 1 -1 = 3, that is right. I contribute with my friends for Preschool Education in Highland of Vietnam yearly and this is the 7th year. I am happy to do that.
Practice of Il-Won-Sang
- I believe the perpetual transformation between great and small, being and non-being, and believe that all things in the universe are nondual, and believe the principle of birth, old age, sickness and death.
Now I must think about my father will turn 100 years, and I have to learn this slowly and must accept this natural laws.
- The principle of cause and effect is guideline of each person, no exception for me either. Following the teaching of cause and effect, the Vietnamese has proverbs: “Practice makes perfect” mean that if you want success in future, you must work hard today. Another proverb “What goes around comes around” means the way that you behave now will affect how you are treated in the future. I often train myself like that and teach my children that acting anything in good ways and whenever they study hard today, their future may brighter. “Learn, Learn More, Learn Forever” as Marx Lenin quotes.
5- Respectful
Besides the development of material civilization, there will undoubtedly be an increasing demand for inner peace of spirit and a quiet inner life. Won-Buddhist teachings and principles are close to everyday life. The guidance of Founding Master in Won-Buddhism is guideline for my life. I have to learn by heart and try to train dharma teaching naturally as I believes in the sunlight or the weight of the plummet. I deeply respect Founding Master Sotaesan and am proud of the fact that I am a Won-Buddhism follower.
I want to thank you Han Kyomunim, the farmer who plan the seed. Because of language and I am the new follower, my knowledge of Won-Buddhism has limited. I have to learn more and more. Thank you for your listening.
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